נהגים צעירים

מקרב הצעירים בני 17-18, שעדיין אינם בעלי רישיון נהיגה, 40% מדווחים כי נהגו ברכב - כך עולה מסקר שערכה עמותת "אור ירוק", במהלך 2011.

על פי נתוני הסקר- 26% מקרב בני קבוצת גיל זו, שיש להם רישיון נהיגה, מדווחים כי נהגו ברכב, עוד בטרם קיבלו את רישיון הנהיגה.

נהגים צעירים מעורבים בתאונות קטלניות בשיעור גבוה יותר מחלקם במצבת הנהגים. מידי שנה נפגעים בממוצע מעל 4200 נהגים צעירים (רכב ואופנוע), בני 15-24 בתאונות דרכים. 42 נהגים צעירים נהרגים, בממוצע מידי שנה. הסיבות קשורות למאפייני הגיל של בני הנוער ואורח חייהם. רישיון הנהיגה מתקבל אצל הצעירים ככרטיס כניסה לעולם המבוגרים ומלווה בהתרגשות, התלהבות, בתחושה של עצמאות. ולא בתחושת אחריות וכובד ראש.

נתוני הסקר לגבי מאפייני הנהיגה של בני הנוער חושפים דפוסי נהיגה שאינם בטיחותיים:
  • 80% נוהגים במהירות מעל למותר.
  • 66% (שני שליש) נוהגים עייפים.
  • 42% מדברים בנייד ללא דיבורית.
  • 34% (יותר משליש) קוראים/כותבים SMS.
מסקר נוסף עולה כי חלקם של הנהגים הצעירים, בקרב הנהגים המעורבים בתאונות אלכוהול, מגיע לכ- 30%.

חוסר הניסיון הוא האויב הגדול ביותר שלהם- קיים פער בין תחושתם שיש להם שליטה מוטורית- מכאנית על הרכב, לבין חוסר המיומנות שלהם בהתמודדות עם הסכנות שבכביש. המודעות לסכנות מתפתחת עם השנים.

בנוסף, אורח חייהם של הצעירים, הכולל בילויים ליליים בתדירות גבוהה יותר, מביא לנהיגה בתנאים קשים יותר. יותר צעירים נוטים לנהוג בלילה, בשעות מאוחרות ולכן נוטים לנהוג בעייפות. ויותר נהגים צעירים נוהגים לאחר בילוי שבו, לרוב, מעורבת גם שתיית אלכוהול. הסבר נוסף לנתונים טמון בעובדה כי דעתם של הנהגים הצעירים מוסחת ביתר קלות בין אם ע"י שימוש בטלפון הסלולרי ובין אם התרחשויות ברכב כמו שיחה עם החברים.

מידי שנה מקיימת עמותת "אור ירוק" הרצאות בנושאי בטיחות בדרכים בכ 300 בתי ספר ובפני כ 50 אלף תלמידים. וכן בכ 120 בסיסי צה"ל ובפני כ 20 אלף חיילים בשנה. בנוסף, באמצעות פרויקט 'אור ירוק לחיים' נפגשים מתנדבי העמותה, מידי שנה, עם יותר מ- 32 אלף נהגים צעירים ובני משפחותיהם ומקנים ידע מעשיר ומעשי להורים ולנהגים הצעירים במהלך תקופת הליווי שלאחר קבלת רישיון הנהיגה.